Przedszkole nr 261 "Pod dębami"

Samochody Stasia

Utrwalamy głoskę [s]. Zabawy i ćwiczenia przeznaczone głównie dla tych, którzy dzielnie walczą z seplenieniem.

 

 1. Zabawa paluszkowa z pająkiem. Palce wskazujące ułóż jeden na drugim a następnie przekładaj, posuwając się do góry. Powtarzaj wierszyk: Idzie pająk po nitce do góry, do góry, do góry... Bo chce dotknąć chmury. A jak deszczyk pada, to pająk spada. Głoskę [s] w wyrazie „spada” przeciągaj dopóki palec udający pająka nie znajdzie się na dole: sssssss…pada. 

 

2. Weź pięć kartek papieru (gazeta, makulatura). Zgnieć je mocno, tworząc kule. Ustaw kosz na śmieci lub wiadro, jeśli jesteś na dworze. Stań w odległości około trzech-czterech kroków. Rzucaj kule do kosza, powtarzając kolejno sylaby: sa, se, so, su, sy… Punkt uzyskujesz, gdy trafisz kulą do kosza i prawidłowo wypowiesz sylabę. 

 

3. Ćwicz wymowę [s] w wyrazach.

 

* Zapamiętaj i powtórz imiona dziewczyn: Sylwia, Sabina, Sandra, Sara, Stenia, Samanta.

 

* Zapamiętaj imiona chłopaków: Sylwek, Stefan, Staś, Seweryn, Sławek, Sebek.

 

4. Twórz związki wyrazów, łącząc w pary imię dziewczyny i chłopaka. Na przykład: Sylwia i Staś, Sabina i Seweryn, Samanta i Sebek, itd. 

 

5. Twórz i powtarzaj proste zdania według wzoru: Dziewczyna ma skakankę. Chłopak ma samochód. Na przykład: Sandra ma skakankę. Staś ma samochód. (Imiona mogą podpowiadać rodzice, na przykład mama mówi: Sylwia... Dziecko: Sylwia ma sukienkę.)

 

6. Rozejrzyj się wokół (w domu, na dworze) i odszukaj rzeczy, których nazwy zaczynają się głoską [s]. Podpowiedź: zajrzyj do szafy…