Przedszkole nr 261 "Pod dębami"
WYPRAWKA 3 LATKA I CENNE WSKAZÓWKI
KOCHANI RODZICE
Debiut w przedszkolu to niełatwa sprawa! Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. Ale to, co nowe, wcale nie musi być niedobre. Do trudnych sytuacji trzeba po prostu dziecko przygotować.
Dziecku, Rodzicom i sobie życzymy, aby ten pierwszy krok do samodzielności łączył się z miłymi przeżyciami.
CO DO PRZEDSZKOLA?
- luźne i wygodne, niekrępujące ruchów dziecka ubranie, ważniejsza wygoda od elegancji
- buty wyjściowe łatwe do zakładania, zapinane na „rzepy”
- kapcie na gumowej podeszwie - najlepiej na rzepy ( podpisane inicjałami dziecka )
- bluza, kurtka z suwakiem, który łatwo się zapina ,
- ubrania z rozciągliwymi dekoltami
- Podpisany worek (materiałowy, który zostanie w szatni) wyposażony w ubrania zgodne z aktualną pora roku :
- 3-4 pary majtek,
- skarpetki /rajstopy,
- spodenki/ spodnie/legginsy na zmianę (gdyby zdarzyła się wpadka)
- T-shirt / z krótkim i długim rękawem do przebrania (gdy przy zupie zadrży ręka)
- bluza/sweterek na ewentualną zmianę pogody
- piżama wciągana przez głowę – podpisana
- mała poduszeczka, kołderka /śpiworek lub kocyk (podpisane)
- biżuteria: pozostaje w domu
- pokrowiec na śpiworek lub duża poszewka od poduszki (również podpisane) – będą służyły Państwu do transportu pościeli na wypadek „wpadki” lub do zabrania na koniec miesiąca, żeby odświeżyć .
- mała, ulubiona maskotka do przytulania ( taka, która zostaje w przedszkolu, schowana razem z pościelą zawsze czeka na swojego milusińskiego )
- mokre chusteczki
- chusteczki higieniczne – 2 sztuki (duże paczki)
- wyprawka plastyczna zostanie omówiona na zebraniu z rodzicami - prawdopodobnie na początku września
Dobrym pomysłem jest wspólne z dzieckiem kompletowanie wyprawki przedszkolnej (wspólne zakupy, samodzielny wybór koloru czy grafiki na ubraniu sprawia, że dziecko czuje się bezpieczniej)
Jak podpisywać rzeczy dziecka do przedszkola?
Wszystkie ubranka na wszywkach i metkach lub po prostu bezpośrednio na materiale można oznaczyć inicjałami albo imieniem i pierwszą literą nazwiska dziecka. Naklejki lub rysunki może są miłe dla malucha, ale nie zawsze pomogą szybko i prawidłowo zidentyfikować paniom daną rzecz.
Do oznaczania rzeczy dziecka najlepiej nadają się specjalne niezmywalne markery: do tkanin oraz permanentny – do pisania po śliskiej powierzchni. Wszelkie inne metody są bardzo pracochłonne, nietrwałe lub zbyt drogie.
Powyższe uwagi wypływają z doświadczenia w pracy z dziećmi trzyletnimi oraz troski o dzieci oraz dbania o ich bezpieczeństwo.
Mamy nadzieję, że będą one dla Państwa pomocne .
DZIECKO JEST GOTOWE DO PRZEDSZKOLA, GDY:
- zostaje na trochę bez rodziców
- potrafi się ubrać i rozebrać (jeszcze nie całkiem samodzielnie)
- pamięta o swoich potrzebach fizjologicznych ( nie nosi pieluchy)
- umie umyć ręce i twarz (czasami ktoś mu pomaga).
- samodzielnie spożywa posiłki (chociaż nie robi tego szybko)
- mówi o swoich potrzebach
- wie, jak się nazywa
KTO NAJTROSKLIWIEJ ZAJMIE SIĘ DZIECKIEM?
Nauczyciele – pani Danusia, pani Karolina i Pani Dyrektor
Pomoc nauczyciela – pani Ela
Pracownik obsługi - pani Alesia
I oczywiście cały pozostały personel przedszkola.
W trakcie rozmów z Rodzicami dziecko powinno dowiedzieć się i zapamiętać:
- każde wyjście z sali musi być uzgodnione z osobą dorosłą (wyjście do toalety, mycie rąk, itp.)
- po skończonej zabawie należy najpierw odłożyć zabawki na miejsce a dopiero później sięgać po inne
- teren dla maluszków w ogrodzie przedszkolnym ma swoje granice i nie wolno oddalać się poza te granice
- bawić należy się tak, aby innym dzieciom było również miło i przyjemnie
Kilka dobrych rad dla Rodziców z artykułu p.t.: „Trzylatek w przedszkolu”
- odstawiamy wózki, kubki niekapki, miksowane jedzenie, pampersy
- rytm dnia dostosowujemy do przedszkola – w domu wcześniej wstajemy itd.
- nie przedłużamy pożegnania w szatni - pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, nie wychodzimy bez pożegnania !
- nie zostawiamy w szatni, w półce czy kieszeni słodyczy i innych drobnych rzeczy
- nie zabieramy dziecka do domu, kiedy płacze w przedszkolu przy rozstaniu- jeśli zrobią to Państwo choć raz, dziecko będzie wiedziało, że łzami można wiele wymusić
- przez pierwsze dni w miarę możliwości odbierajmy dziecko wcześniej i stopniowo wydłużajmy czas pobytu
- dotrzymujmy słowa – jeśli obiecujemy dziecku, że przyjdziemy po obiadku, to tak uczyńmy. Dla dziecka ostatni kęsek kotlecika jest sygnałem, że mama/tata już czekają
- nie obiecujmy: „Jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz”, kiedy będziemy odbierać dziecko można dać mu maleńki prezent - niespodziankę, ale nie może to być forma przekupywania
- nie wypytujmy dziecka o szczegóły związane z pobytem w ciągu dnia w przedszkolu, poczekajmy aż samo nabierze ochoty aby o wszystkim opowiedzieć
- czasami lepiej jest, gdy dziecko do przedszkola odprowadza tata gdyż rozstania z tatą są w niektórych przypadkach mniej bolesne
- wielokrotnie zapewniajmy dziecko, że na pewno zostanie odebrane z przedszkola (przez któregokolwiek z rodziców czy kogoś bliskiego)
- żegnajmy i witajmy swoje dziecko zawsze z uśmiechem ( nie płaczmy przy dziecku ) . To napawa optymizmem i daje poczucie bezpieczeństwa, że wszystko jest w porządku.
Dziękujemy i do zobaczenia